- cat nom_fitxer: visualitza la informació que conté un fitxer.
- pg nom_fitxer: visualitza la informació que conté un fitxer pàgina a pàgina.
- more nom_fitxer: visualitza la informació que conté un fitxer. Es pot anar tirant endavant línia a línia (prement Enter) o pàgina a pàgina (prement espai). És el més útil de les tres ordres per visualitzar fitxers.
- head nom_fitxer: visualitza les primeres 10 línies del fitxer.
Modificadors:
-n: on «n» és un número. Visualitza les primeres «n» línies del fitxer.
Exemple:
oriol@Bant3304:~/prova$ head -2 jo.txt
Aquesta és la Primera línia
Aquesta és la Segona línia
- tail nom_fitxer: visualitza les últimes 10 línies del fitxer.
Modificadors:
-n: on «n» és un número. Visualitza les últimes «n» línies del fitxer.
-f: visualitza el final del fitxer i monitoritza la seva evolució. És a dir, si hi ha algun procés que estigui modificant el fitxer, veurem actualitzant-se aquestes modificacions.
Exemple:
oriol@Bant3304:~/prova$ tail -2 jo.txt
Aquesta és la Cinquena línia
Aquesta és la Sisena línia
- od nom_fitxer: visualitza el fitxer en diferents formats (per defecte, en octal). És útil per analitzar problemes amb fitxers, per si tenen caràcters «estranys».
Modificadors:
-a: Format ascii.
-x: Format hexadecimal.
-o: Format octal.
Exemple:
oriol@Bant3304:~/prova$ od -ax kk.dat
0000000 a n t o n i o 3 4 1 3 2 4 nl s e
6e61 6f74 696e 336f 3134 3233 0a34 6573
0000020 g o n a sp l i n i a nl
6f67 616e 6c20 6e69 6169 000a
0000033
- vi nom_fitxer: editor de text «vi».
- grep text nom_fitxer: Busca el text en el fitxer indicat.
Modificadors:
-i: No té en compte majúscules/minúscules.
Notes:
Si el text té algun espai o caràcter reservat (?,/,¿, etc.) s’ha de posar entre cometes.
Exemple:
oriol@Bant3304:~/prova$ grep -i segona jo.txt
Aquesta és la Segona línia
- type nom_fitxer: indica en quin directori es troba un fitxer executable (o una ordre) que es trobi en algun directori indicat per la variable $PATH.
Exemple:
oriol@Bant3304:~/prova$ type firefox
firefox is /usr/bin/firefox
- cp fitxer_origen fitxer_destí: copia el fitxer d’origen sobre el fitxer de destí.
- mv fitxer_origen fitxer_destí: mou el fitxer d’origen sobre el fitxer de destí (copia el fitxer i borra l’original).
- rm nom_fitxer: Esborra un fitxer.
Modificadors:
-r: permet esborrar un directori que no està buit.
-f: ignora els possibles errors (molt útil quan s’automatitzen processos amb shells).
- ln fitxer_origen fitxer_link: crea un enllaç al fitxer d’origen.
Modificadors:
-s: crea un enllaç tou.
Notes:
Hi ha dos tipus d’enllaços, els «durs» (hard) i els «tous» (soft). Per defecte, l’ordre ln crea un enllaç dur. Perquè sigui tou se li ha de posar el modificador «-s».
Mitjançant un enllaç dur, es crea un nou fitxer físic que és exactament igual que el primer (o sigui, que l’espai del fitxer s’utilitza dos cops), de manera que si es modifica qualsevol dels dos, els canvis es veuen reflectits d’igual manera en tots dos.
Si es crea un enllaç tou, només es genera un petit fitxer que funciona com a apuntador cap a l’original, de manera que la informació només hi és físicament en un lloc.
Si s’esborra qualsevol dels dos fitxers generats mitjançant un enllaç dur, l’altre queda creat i amb la informació correcta, de manera que es pot seguir treballant amb ell sense cap problema.
Si s’esborra el fitxer de enllaç creat amb un link tou, la informació segueix estant en el fitxer original. Si, per contra, es borra el fitxer original sense borrar el link, aquest últim seguirà existint, però si s’hi intenta accedir, donarà error per haver borrat el fitxer original.
Un enllaç dur només es pot crear en un altre directori (o en el mateix directori) del mateix FileSystem (partició). En canvi, per a crear enllaços tous no hi ha aquesta restricció.
Normalment, s’utilitzen els enllaços tous.
- chmod permissos nom_fitxer: canvia els permissos per a un fitxer determinat.
Notes:
Els permissos dels fitxers es poden veure amb l’ordre ls (amb el modificador -l):
-rwxr-xr-- 1 planif planif 335 Apr 27 10:54 profile3
En aquesta línia, els permisos del fitxer estan indicats en la primera part, on hi ha els codis «r» (lectura), «w» (escriptura) i «x» (execució) o un «-» en absència d’aquests permisos.
Els permissos es poden indicar de dues maneres diferents:
· nnn: On «nnn» és un nombre octal de tres xifres.
La primera xifra es refereix als permissos per a l’usuari.
La segona xifra són permissos per als membres del grup que té assignat el fitxer.
La tercera xifra representa permissos per a la resta d’usuaris.
El número octal es treu assignant el pes «1» al permís d’execució, «2» al permís d’escriptura, i «4» al permís de lectura. D’aquesta manera, ens sortirà un número del 0 al 7.
6 (= 4 + 2) significa permís de lectura i escriptura, però no d’execució.
5 (= 4 + 1) són permissos de lectura i execució, però no de modificació.
0 és no tenir permissos per res.
7 significa tenir tots els permissos.
Exemple:
chmod 750 fitxer: Assignem al fitxer permisos totals a l'usuari, permisos de «r» i «x» al grup, i cap permís a la resta d'usuaris.
· t±p: on «t» indica el tipus d’usuari a qui s’apliquen els permissos, «±» pot ser «+» per assignar permissos o «-» per desassignar-los, i «p» identifica el permís que s’assigna/desassigna.
Si no s’indica «t», els permissos s’assignen/desassignen a l’usuari, al grup i a la resta.
A «p», se li pot indicar r, w o x (lectura, escriptura o execució).
Amb aquesta manera d’assignar els permissos, es pot donar un d’especial, que es marca amb una «s». Només es pot assignar a l’usuari o al grup. Té a veure amb el permís «x». Si s’assigna a l’usuari permet que qualsevol usuari executi aquest fitxer, però l’executa com si ho hagués fet l’usuari propietari del fitxer.
Exemples:
chmod u+w fitxer: assigna permisos d’escriptura a l’usuari.
chmod g-x fitxer: desassigna permisos d’execució al grup.
chmod +r fitxer: assigna permisos de lectura a l’usuari, al grup i a la resta.
chmod u+s fitxer: assigna el permís «s» a l’usuari.
- chown nou_usuari nom_fitxer: Modifica el fitxer per tal que surti com a usuari propietari l’indicat. Opcionalment, també es pot modificar alhora el nom del grup per mitjà de l’ordre:
chown nou_usuari:nou_grup nom_fitxer
Modificadors:
-R: Si s’indica un directori, canvia el propietari a tots els seus fitxers i subdirectoris.
- chgrp nou_grup nom_fitxer: Modifica el fitxer per tal que surti com a grup propietari l’indicat.
- touch nom_fitxer: Deixa el fitxer igual, però li canvia la data de modificació. Si el fitxer no existeix, el crea buit.
- diff primer_fitxer segon_fitxer: Mostra les diferències entre dos fitxers.
- wc nom_fitxer: Mostra informació sobre el número de línies, paraules i lletres (en aquest ordre) que conté un fitxer.
Modificadors:
-l: mostra només les línies (registres) que conté.
-w: mostra només el número de paraules que conté.
-c: mostra només el número de lletres.
Exemples:
oriol@Bant3304:~/prova$ wc jo.txt
6 30 178 jo.txt
oriol@Bant3304:~/prova$ wc -l jo.txt
6 jo.txt
- file nom_fitxer: Ens indica quin tipus de fitxer es tracta. Explicat amb més detall en aquesta anotació.





